Flexibilní práce:
Příležitost pro české rodiče, firmy i ekonomiku
Report o preferovaném zapojení rodičů malých dětí do pracovního trhu. Situační analýza, systémové překážky a možná řešení na základě průzkumu mezi 1100 českými rodiči.
Report se věnuje následujícím tématům:
1
ORGANIZACE PRÁCE
61 % žen s dítětem mladším dvou let nemá žádné, nebo pouze nárazové hlídání. I právě proto by 76 % žen mělo zájem o zkrácené úvazky nebo projektovou spolupráci a pouze 14 % zvažuje po rodičovské návrat na plný úvazek.
V této kapitole report přibližuje, jakým způsobem si přejí být rodiče malých dětí zapojeni do práce, jak se jejich preference liší při aktivní péči během rodičovské a bezprostředně po návratu z ní. Zároveň detailně zkoumá klíčové benefity pro prorodinně orientované zaměstnavatele.
Kapitolu okomentovaly Olga Richterová, místopředsedkyně PS PČR, Šárka Homfray, právnička a odborářka a Eva Zamrazilová, viceguvernérka ČNB.
2
KOMUNIKACE
75 % procent rodičů by chtělo být pravidelně kontaktováno ze strany zaměstnavatele v průběhu rodičovské, ale není. Zároveň 69 % není dobře informováno o aktuálních pracovních nabídkách u svého zaměstnavatele.
V této kapitole se věnujeme komunikaci ze strany zaměstnavatelů k rodičům, které mají v řadách svých zaměstnanců. Jak často a s jakými tématy se na rodiče obracet? A o jaké pozice mají rodiče při návratu z rodičovské dovolené zájem?
Kapitolu okomentovaly Tania le Moigne, ředitelka Google CEE, a Danuše Nerudová, ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu.
3
MOTIVÁTORY A PŘEKÁŽKY
89 % procent žen na rodičovské dovolené cítí, že někdy opravdu potřebuji mluvit s dospělým člověkem. Nejzásadnějším aspektem, který motivuje rodiče zvažovat návrat do práce, je psychická stránka a udržení pohody v kombinaci se seberealizací a rozvojem profesní identity.
Třetí kapitola přibližuje motivátory k návratu do práce i překážky, kterým při tomto rozhodnutí rodiče malých dětí čelí, kterými jsou zejména zajištění péče o dítě a finanční stránka, kdy každý rodič zvažuje co je z ekonomického pohledu pro rodinný rozpočet nejlepší.
Kapitolu okomentovali Jan Klusoň, CEO Welcome to the Jungle, Eliška Remešová, psychoterapeutka zabývající se mimo jiné i rodičovským vyhořením, a Tomáš Kvapilík, psycholog a psychoterapeut.
Report v médiích
A co bude dál?
Od začátku bylo naším záměrem zasadit se o opravdovou změnu. Nechtěly jsme jen prázdné plácnutí do vody. Kvůli vám, sobě samým i kvůli našim dětem. Upřímně – představa, že téma flexibilní práce řešíme ještě za dvacet let s vlastními dcerami, nás fakt dost nebaví.
Co teď tedy všechno dáváme dohromady?
1
Každoroční opakování
Dotazník a report budeme připravovat každý rok - abychom viděly reálnou meziroční změnu a mohly na ni adekvátně reagovat.
2
Partnerství
Rodičům, kterým přes MUMDOO zatím nemůžeme najít vhodné projekty, ukazujeme možnosti skvělého vzdělávání u partnerských organizací.
3
MUMDOO+
Díky naší aplikaci MUMDOO+ pomáháme utvářet změnu u těch největších zaměstnavatelů a ukazovat jim, jaký poklad se skrývá v řadách jejich zaměstnanců, kteří pečují o malé děti.
4
Osvěta v médiích
Skrze média mluvíme, podněcujeme, argumentujeme a šíříme tím osvětu, kterou si téma pracujících rodičů zaslouží.
5
Diskuze se státem
Zapojujeme se do diskuze se státem, aby se data dostala do rukou těch, kteří situaci reálném mohou velmi rychle změnit.
6
Podpora komunity
Ukazujeme, že každý jeden z nás může změnu nastartovat a pokud budeme táhnout za jeden provaz, dokážeme situaci změnit rychleji. Už žádné krkavčí matky, ani levná pracující síla.